Dåbsbefalingen

»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Matt 28,16-20

FØDSEL OG DÅB

Fødsel
Fødselsregistrering foregår elektronisk ved indberetning fra sygehuset. Kun for børn, der er født hjemme eller på fødeklinik skal fødselsattesten afleveres til kirkekontoret, som tildeler barnet et cpr. nummer og registrerer fødslen.

Faderskab
Er forældrene ikke er gift, skal de udfylde en Omsorgs– og Ansvarserklæring (O&A–erklæring), hvormed faderen anerkender, at han er far til barnet. O&A–erklæringen udfyldes på borger.dk. Hvis der er problemer, kan kirkekontoret kontaktes.

Dåb
Dåben foregår normalt i det sogn, hvor forældrene bor, eller i et sogn, som de har særlig tilknytning til. Dåben aftales med kordegnen eller en af præsterne og finder normalt sted i forbindelse med søndagens gudstjeneste kl 10. I Halskov Kirke er der desuden mulighed for lørdagsdåb den 2. og 4. lørdag i måneden kl. 11.00, dog ikke i december.

Faddere
Til barnedåb skal man bruge navne og adresser på to til  fem faddere. En gudmor eller gudfar (den der bærer barnet) er også fadder, og dåbsforældrene kan også selv være faddere, men så skal der være én fadder mere. En fadder skal være døbt og min. i konfirmations-alderen (fra 13 år). Det er ikke et krav, at faddere skal være medlem af folkekirken eller konfirmeret. Fadderne er vidner til dåben og forpligter sig sammen med forældrene på den kristne dåbsoplæring.

Samtale med præsten
Inden dåben taler dåbsforældrene med den præst, der skal døbe barnet. Man kan tale om dåb, kristendom, kirke, livet og om det at blive forældre m.m..
Navngivning

Et Barn skal have et navn senest 6 mdr. efter fødslen. Det kan ske enten ved dåb eller ved navngivning. Skal barnet ikke døbes, eller ønsker forældrene at vente med dåben, skal barnet navngives senest 6 mdr. efter fødslen. Navngivningen skal ske på borger.dk.

Barnet skal have et fornavn og et efternavn. Det kan også have flere fornavne og  flere mellemnavne men kun et efternavn.

Fornavne skal være godkendt af kirkeministeriet.

Mellemnavne kan være forældres, bedste-, olde- eller tipoldeforældres mellemnavn og efternavn. Desuden kan et nyt mellemnavn antages, hvis det er frigivet.

Efternavn kan ligeledes være forældres, bedste-, olde- eller tipoldeforældres efternavn, - evt. to af disse efternavne sammenføjet med en bindestreg. Desuden kan et nyt efternavn antages, hvis det er frigivet.

Godkendte fornavne og frigivne efternavne kan ses på borger.dk

Familieretshuset offentliggør en gang om året en liste med godkendte navne.

Dåbsbefalingen

Matt 28,16-20