Gebyr

Behandlingen af navneændringer er pålagt et gebyr på kr. 585,66 (2024). Det koster ikke noget ved vielse og heller ikke  for børn under 18 år, der følger forældres navneændring. Gebyret skal indbetales i forbindelse med navneændring på borger.dk . Kontakt evt. kirkekontoret, hvis du er i tvivl.

NAVNEÆNDRING

Navnelov gældende fra 1. april 2006:
De vigtigste ændringer i forhold til tidligere er bl.a.

1) at man nu kan antage alle efternavne, der bæres af mere end 2000 personer og dermed er frigivet af kirkeministeriet, dvs. fx Hansen, Jensen eller Skov, men fx ikke Agerskov eller Grønhøj.

2) at man kan antage sin samlevers efternavn, selvom dette ikke er frigivet. Det forudsætter dog, at man har levet sammen i et ægteskabslignende forhold i mindst 2 år eller har børn sammen, samt at samleveren samtykker.

3)at man kan slette sit efternavn og antage sit mellemnavn som efternavn, selvom det ikke er frigivet.

4) at man kan antage stedforældres eller plejeforældres efternavn.
Derudover gælder følgende:
Fornavne skal være godkendt af kirkeministeriet.
Efternavne kan være forældres, bedste-, olde- eller tipoldeforældres efternavn, - evt. to af disse efternavne sammenføjet med en bindestreg. Desuden kan et nyt efternavn antages, hvis det er frigivet.

Mellemnavne kan på samme måde være forældres, bedste-, olde- eller tipoldeforældres mellemnavn og efternavn, dog ikke med bindestreg. Desuden kan et nyt mellemnavn antages, hvis det er frigivet.

En gang om året offentliggøres en liste med frie efternavne, der bæres af mere end 2000 personer.

Dette er kun en kort gennemgang af de mest benyttede regler i navneloven. Læs mere på borger.dk eller kontakt Kirkekontoret for yderligere information og spørgsmål.

Gebyr

Behandlingen af navne-ændringer er pålagt et gebyr på kr. 500 (2019). Det koster dog ikke noget ved vielse og heller ikke for børn under 18 år, der følger forældres navneændring. Gebyret skal indbetales i forbindelse med om navneændring på borger.dk .