VIELSE OG VELSIGNELSE

Aftale med kirken

Ønsker I at blive viet eller kirkeligt velsignet i kirken, skal man allerførst kontakte kirkekontoret eller en af præsterne for at aftale en dato og klokkeslæt.

Ægteskabserklæring

Når der er lavet en aftale med præsten eller kirken, skal I udfylde en ægteskabserklæring på Borger.dk.med NemID. Ægteskabserklæringen må ikke være mere end 4 mdr. gammel på vielsesdagen. Når Borgerservice har godkendt ægteskabserklæringen modtager I en prøvelsesattest jeres e-Boks. Denne prøvelsesattest skal afleveres på kirkekontoret.

Navneændring på vielsesdagen

Ønsker I at ændre navn i forbindelse med vielsen skal I skal I søge om navnændring på vielsesdagen på Borger.dk. Navneændringen er gratis, hvis der er navnesammenfald.
Vielse af par af samme køn

I 2012 blev det muligt for par af samme køn at blive viet i folkekirken. Og par af samme køn, som allerede lever sammen i et registreret partnerskab eller borgerligt ægteskab, kan på samme måde få en kirkelig velsignelse af deres forhold i kirken.
Bemærk! Den enkelte præst har dog ret til - af teologiske grunde - at sige nej til at vie et par af samme køn. I dette tilfælde kan der henvises til en anden præst i provstiet eller til provsten.

Vielser uden for kirkerummet

Det er også muligt at blive viet uden for kirkerummet, fx i en skov, på stranden, i have derhjemme e. lign.
Bemærk! Den enkelte præst har dog ret til at sige nej til vielser uden for kirkerummet. I dette tilfælde kan der henvises til en anden præst i provstiet eller til provsten.